Starea învățământului giurgiuvean în anul școlar 2022 – 2023: conform datelor prezentate de către reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Giurgiu, la nivelul județului funcționează 184 de unități de învățământ de stat (dintre care 81 cu personalitate juridică, iar restul sunt structuri arondate) și 3 unități de învățământ particular.
În anul școlar 2022 – 2023, în evidențele Inspectoratului Școlar Județean Giurgiu figurează, în total, un număr de 34.672 de elevi, dintre care 5.700 sunt preșcolari, 11.825 sunt elevi din ciclul primar, 10.482 sunt elevi din ciclul gimnazial, 5.270 sunt încadrați în sistemul de învățământ liceal, 778 în cel profesional și 617 în cel postliceal. Deși se remarcă o discrepanță între numărul de elevi încadrați în sistemul de învățământ liceal și cei încadrați în sistemul de învățământ profesional, în ultimii doi ani acesta din urmă a început să fie tot mai solicitat în județ de către diverși operatori economici, parteneri în această formă de învățământ.
În ceea ce privește situația posturilor (didactice, didactice auxiliare și nedidactice) din sistemul de educație al județului Giurgiu, datele relevă un număr total de 3.058 de posturi, dintre care 2.918 sunt finanțate din bugetele consiliilor locale, 62 din bugetul Consiliului Județean pentru asistență psihopedagogică, logopedie și învățământ special, iar 78 din bugetul Ministerului Educației pentru Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu, Casa Corpului Didactic Giurgiu, Palatul Copiilor și Clubul Sportiv Școlar.
Lipsa acută de personal calificat reprezintă o problemă din ce în ce mai stringentă la nivelul sistemului de învățământ giurgiuvean. Din păcate, tot mai multe cadre didactice, care deși dețin competențele necesare, se află doar în ”tranzit” în acest sistem și, din varii motive, nu aleg să-și formeze o carieră didactică.
La fel de îngrijorătoare este și situația serviciilor de sprijin (consilieri, logopezi, itineranți-de sprijin pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, mediatori școlari), care se situează sub necesarul posturilor la nivelul județului. Activități precum cea de prevenire a abandonului școlar, de dezvoltare a parteneriatului şcoală-comunitate, de consiliere a familiilor/categoriilor sociale dezavantajate privind rolul şi importanţa şcolarizării copiilor, necesită timp și implicare, în detrimentul activităților curriculare specifice.
În vederea creșterii calității procesului educațional și îmbunătățirii imaginii școlilor în comunitate, parteneriatele și proiectele europene au constituit o prioritate pentru Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu și unitățile de învățământ din județ. În ultimii ani a fost înregistrată o tendință ascendentă în ceea ce privește participarea școlilor și a Inspectoratului Școlar Județean Giurgiu la proiecte cu finanțare europeană de tip POCU și ERASMUS+.
Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu, în calitate de lider de consorțiu, a obținut anul acesta acreditarea Erasmus+ pe domeniul educație școlară, pentru perioada 2023-2027. Consorțiul cuprinde 12 unități de învățământ din mediul rural, aflate în zone dezavantajate și care se confruntă cu următoarele probleme: abandon școlar, elevi proveniți din grupuri vulnerabile, rezultate școlare slabe, rate nesatisfăcătoare de participare și de promovabilitate la Evaluarea națională. Prin obținerea acestei acreditări, Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu va avea acces simplificat la finanțare din fonduri europene, atât pentru cursuri de formare pentru profesori în țări din UE, cât și pentru mobilități ale elevilor, care pot face stagii de practică în astfel de țări.
La fel de importante sunt și proiectele cu finanțare europeană ”A Doua Șansă” – destinate tinerilor/adulților proveniţi din medii, comunități și etnii diverse, care nu au urmat sau nu au finalizat nivelul de educație obligatorie, precum și proiectele ce au ca obiectiv combaterea abandonului școlar.