Entuziasmul și buna dispoziție îi însoțesc permanent pe elevii din 8 comunități rurale dezavantajate din județele Giurgiu și Prahova, atunci când participă la atelierele de educație non-formală susținute de specialiștii Asociației Four Change.
Este vorba de peste 400 de elevi de ciclu primar și gimnazial din localitățile Stănești, Vânători, Letca, Crevedia Mare, Florești, Găiseni și Izvoarele (județul Giurgiu) și Dumbrava (județul Prahova), incluși în proiectul „Servicii integrate pentru grupuri vulnerabile – o punte pentru dezvoltarea comunităților locale”, derulat de DGASPC Giurgiu, cu sprijinul Granturi SEE & Norvegiene 2014-2021.
Atelierele educaționale sunt organizate în școli, în spații de tip Ludotecă, dotate și amenajate în așa fel încât activitățile derulate să îi sprijine pe copii să își descopere potențialul. Cu ajutorul facilitatorilor educaționali, elevii își dezvoltă abilitățile într-un mod incluziv, captivant și inovativ, testând jocuri de societate/boardgames. În acest mod, elevii își exersează atenția, spiritul de competiție, gândirea logică și puterea de negociere, identifică și dezbat unele dintre problemele cu care se confruntă școala și comunitatea lor, găsind soluții de îmbunătățire sau rezolvare a acestora. Elevii din Găiseni au redactat chiar și o petiție, care a fost înaintată către autoritățile locale și prin care au solicitat, printre altele, trotuare pentru siguranța pietonilor, un parc și o farmacie.
“Ce ne-am propus în cadrul atelierelor în care ne jucăm și învățăm în același timp? Să îi ajutăm pe copiii participanți să se descopere și să își dezvolte potențialul, să îi ghidăm în dezvoltarea abilităților de viață, să creăm un spațiu în care să se simtă siguri și apreciați, să îi pregătim moral și civic pentru viitor. Toate acestea prin metode atractive și interactive. În plus, activitățile educaționale se adresează și unui număr de 250 de părinți beneficiari ai unor sesiuni de informare și consiliere, prin care s-a dorit îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților acestora în domeniul înțelegerii personalității copilului, a etapelor de dezvoltare, a nevoilor sale, astfel încât să fie susținută sănătatea fizică și psihică a copilului”, precizează reprezentanții Asociatia Four Change.
Activitățile în care sunt implicați copiii pun accentul pe joc, încurajându-i să exerseze ceea ce știu deja și să învețe lucruri noi. Contextele create îi determină pe cei mici să învețe prin încercare și eroare, să găsească soluții diferitelor provocări, identificând cele mai bune strategii de abordare, astfel dezvoltându-și încrederea în ei înșiși și în cei din jur. Principiile după care sunt ghidate sesiunile educaționale vizează perspectiva multiculturală și incluzivă față de orice persoană, abordarea de la egal la egal și fără pedepse, grija față de copii și față de resursele utilizate, implicarea voluntară a elevilor și stimularea acestora pentru deschiderea spre soluții.
Finanțat de Fondul Român de Dezvoltare Socială în cadrul Programului Dezvoltare locală, proiectul “Servicii integrate pentru grupuri vulnerabile – o punte pentru dezvoltarea comunităților locale” este implementat de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, Giurgiu, în parteneriat cu Fundatia Estuar și Asociatia Four Change. Proiectul se desfășoară în perioada septembrie 2021 – aprilie 2024 și urmărește dezvoltarea unui pachet complex de servicii sociale în domenii precum: educație, ocupare, asistență socială, locuire și antidiscriminare, adesate unui număr de peste 1.200 de persoane vulnerabile din județele Giurgiu și Prahova. Valoarea grantului alocat proiectului este 2.006.167 euro, fiind oferit de Norvegia, prin Granturile Norvegiene 2014-2021.